Search
Generic filters

باکس آفیس 16 مهر _ “آیا موفقیت «جوکر» آغازگر دوران جدیدی از سینمای ابرقهرمانی خواهد بود؟”

پرفروش‌ترین فیلم سینمای جهان در هفته گذشته «جوکر» بود که در 3 روز با فروش 234 میلیون دلار رکوردهای زیادی را جابه‌ جا کرد.

«جوکر» از آن دست فیلم‌هایی است که در همه زمینه‌ها موفق عمل می‌کنند. در جشنواره ونیز می‌درخشد، در فضای مجازی تحسین می‌شود، منتقدان سینمایی به احترامش کلاه از سر برمی‌دارند و البته مردم دوست دارند به سینما بروند و تماشایش کنند.

اکران «جوکر» در ماه اکتبر آغاز شد و اگر اغراق نباشد باید گفت که گیشه را به آتش کشید و تمام رکوردهای فروش مربوط به این ماه را در تاریخ سینما جابه‌جا کرد.

پرفروش‌ترین افتتاحیه اکتبر در جهان، پرفروش‌ترین افتتاحیه فیلمی با بازی واکین فینیکس، پرفروش‌ترین افتتاحیه فیلمی از تاد فیلیپس، پرفروش‌ترین افتتاحیه فیلمی با بازی رابرت دنیرو و چند رکورد دیگر از این دست که در نوع خود کم نظیر است.

اکرانی متفاوت با فیلم‌های معمولی

روایت داستان مشهورترین ابَرشرور تاریخ سینما معیارهای امنیتی سفت و سختی می‌طلبد. حتی به نظر نمی‌رسد که این فیلم در چین رنگ پرده را به خود ببیند چرا که با معیارهای آن‌ها این فیلم بیش از اندازه نهیلیستی است.

در آمریکا هم برخی از بزرگترین سینماهای زنجیره‌ای به مخاطبان خود هشدار داده‌اند که به هوای دیدن فیلمی ابرقهرمانی به سینما نیایند، «جوکر» یک فیلم ابرقهرمانی معمولی نیست. این هشدارها بی‌دلیل نیست. «جوکر» روایتی از یک ابَرشرور است که کارهایش می‌تواند الهام‌بخش افراد بیماری شود که مستعد بروز رفتارهای خشونت‌آمیز هستند. پیش از این هم سابقه داشته که فردی با الهام‌ گرفتن از این شخصیت دست به خشونت بزند و تماشاگران یک سالن سینما را به رگبار گلوله ببندد.

«جوکر» چقدر فروخت

فیلم جدید تاد فیلیپس که برنده شیر طلایی جشنواره ونیز شد در سه روز نخست اکران در آمریکای شمالی ۹۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار فروش داشت.

هفته پیش در جهان هیچ فیلمی پرفروش‌تر از «جوکر» نبود و با اینکه شانس اکران در چین را نداشت، خارج از آمریکا هم ۱۴۰ میلیون دلار دیگر هم به دست آورد.

به این ترتیب فیلمی که با بودجه ۶۰ میلیون دلاری ساخته شده است، در ۳ روز نخستی که روی پرده رفت، گیشه‌ای ۲۳۴ میلیون دلاری داشت.

رده‌بندی سنی

«جوکر» در رده بندی سنی نشان «R» دارد. این نشان به این معنی است که افراد زیر ۱۷ سال به تنهایی مجاز به تماشای فیلم در سینما نیستند. در این فیلم به ریشه داستان ابَرشروری سفر می‌کنیم که همیشه روبه‌روی بتمن تبهکاری کرده است. این‌بار قرار است در یک روایت بیشتر واقع‌گرا ببینیم چه شد که مردی شاید عادی مثل ما جوکر شد.

یک فیلم هندی پرفروش

هفته پیش در هیاهوی اکران «جوکر» یک فیلم هندی پرفروش هم روی پرده رفت و آنقدر خوب فروخت که به جمع ۱۰ فیلم پرفروش هفته راه یابد.

«جنگ» به کارگردانی سیدهارت آناد و بازیگر ریتیک روشن در ۵ روز نخست اکران گیشه‌ای ۲ میلیون دلاری داشت که شاید نسبت به دیگر فیلم‌ها کم به نظر برسد اما با توجه به تعداد پرده‌هایی که در اختیار داشت، آمار درخشانی است.

برای مقایسه بد نیست بدانیم که «رمبو» با در اختیار داشتن ۲۹۰۰ پرده سینما تقریبا هم اندازه «جنگ»‌ بلیت فروخت. فیلمی که فقط در ۳۰۵ سالن سینما روی پرده رفت.

دیگر فیلم‌های پرفروش

از این دو تازه وارد که بگذریم، باقی فیلم‌های پرفروش هفته همان است که پیش از این بود. از انیمیشن «غول برفی» بگیر که در دومین هفته اکران دومین فیلم پرفروش بود تا فیلم ترسناک «آن» و «دانتون ابی».

هفته پیش انیمیشن «غول برفی» ۱۲ میلیون دلار فروش داشت و دومین اثر پرفروش گیشه بود. «دانتون ابی» با فروش ۸ میلیون دلاری در رده سوم جای گرفت و  پس از آن «تیغ‌زن‌ها» و «آن» رده‌های چهارم و پنجم را در اختیار گرفتند.

اکران محدود فیلم آلمودوار و فروشی استثنایی

«رنج و افتخار» فیلم جدید پدرو آلمودوار هم هفته پیش به صورت محدود در چند سینما روی پرده رفت اما فروشی خیره‌کننده داشت. این فیلم که نماینده اسپانیا در اسکار است، در هر سالن سینما به صورت میانگین بیش از ۴۱ هزار دلار گیشه داشت که از این نظر حتی از «جوکر» با میانگین ۲۱ هزار دلاری بهتر عمل کرد.

اشتراک
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
View all comments
mohsen
mohsen
4 سال پیش

سلام لطفا سریال Treadstone رو هم بزارید ممنون