Search
Generic filters

آیا «تنت» می تواند سینماهای جهان را نجات دهد؟

سینمای جهان چند ماهی است که در کما به سر می‌برد. اکران تعطیل است، تولید متوقف شده است، و همچنان خبری از روزهای پررونق نیست.

در این روزها خبری از روی پرده رفتن فیلم‌های تازه نیست. ستاره‌های مشهور روی فرش قرمز افتتاحیه نمی‌روند و از همه مهمتر مردم از جمع شدن زیر سقف سالن‌های سینما می‌ترسند.

در این روزهای دشوار خبرهای امیدوارکننده‌ای هم به گوش می‌رسد. چندی پیش جشنواره ونیز اعلام کرد که بر خلاف دیگر رویدادهای بزرگ سینمایی تسلیم کرونا نشده است و اواخر تابستان با فیلم‌های متنوع از کشورهای گوناگون که «خورشید» مجید مجیدی هم یکی از آن‌ها است، درهایش را به روی سینمادوستان باز خواهد کرد.

در این میان خبرهای خوبی دیگری هم وجود دارد. در حالی که بسیاری از بلاک‌باسترها در دوران کرونا بی‌خیال پرده نقره‌ای شده‌اند و از سرویس‌های آنلاین سر درآورده‌اند، مورد انتظارترین فیلم سال به کارگردانی کریستوفر نولان از اوایل شهریور در سینماهای جهان روی پرده خواهد رفت.

اکنون نگاه تمام فیلمسازان و استودیوهای بزرگ فیلمسازی به «تنت/ Tenet» است. فیلم جدید کریستوفر نولان طبق برنامه قرار بود از ابتدای تابستان روی پرده برود اما شیوع گسترده کرونا در جهان اکرانش را چند بار به تعویق انداخت. تا حدی که پس از اعلام پنجم شهریور به عنوان تاریخ قطعی اکران جهانی فیلم هنوز هم بسیاری در به واقعیت پیوستن آن شک دارند.

آن طور که مجله تایم نوشته است، اگر قرار باشد چیزی در این دوران بتواند تماشاگران را به سالن‌های سینما برگرداند، آن چیز فیلم جدید کارگردان آثاری چون «تلقین»، «شوالیه تاریکی» و «میان‌ستاره‌ای» خواهد بود.

فیلمی که نولان می‌گوید، ۵ سال صرف نوشتن فیلمنامه پیچیده‌اش کرده است. داستانی جاسوسی با طعم عناصر علمی تخیلی و بازی با مفهوم زمان که پوستر منتشرشده از آن تا حدی یادآور دنیای عجیب «تلقین» است.

ساخت «تنت» به بودجه‌ای عظیم نیاز داشت که بر اساس ارقام اعلام شده بیش از ۲۰۰ میلیون دلار است. با این بودجه عظیم نقش اصلی فیلم را به جان دیوید واشنگتن سپرده‌اند. واشنگتن نقش ماموری را بازی می‌کند که در سازمانی با عنوان «تنت» وظیفه نجات جهان و پیشگیری از جنگ جهانی سوم را به عهده دارد.

در فیلم جدید نولان، مفهوم زمان نقشی کلیدی دارد. رابرت پتینسون در فیلم نقش فردی را بازی می‌کند که می‌تواند با آینده ارتباط برقرار کند اما نه مثل فیلم‌های تخیلی دیگر. در «تنت» صحبت از سفر در زمان نیست صحبت از وارونگی زمان است. به غیر از واشنگتن و پتینسون از دیگر بازیگران فیلم می‌توان به الیزابت دبیکی، مایکل کین و کنت برانا اشاره کرد.

علاقه نولان به فیلم‌های ۷۰ میلیمتری، اینجا هم پابرجا مانده است. او در «تنت» کار فیلمبرداری را به هویته ون هویتما سپرده است که در فیلم‌ «دانکرک» هنرش را به رخ کشید و نامزد دریافت اسکار هم شد.

اکران «تنت» راه‌گشا است؟

تصمیم نولان و کمپانی برادران وارنر برای اکران فیلمی با این بودجه عظیم که البته در حالت عادی می‌تواند از پرفروش‌های بازار سینما باشد، ریسک بسیار بزرگی است. ست روگن بازیگر سرشناس هالیوودی در این باره اظهارنظر جالبی کرده است. او به شوخی می‌گوید، همه منتظر هستند تا ببینند نولان چه می‌کند.

بر اساس نوشته تایم، بحثی که درباره اکران فیلم جدید نولان به راه افتاده است، بیشتر به این می‌ماند که این کارگردان در قامت یکی از قهرمانان فیلم‌های خود به میدان آمده است تا سینمای رو به مرگ را احیا کند.

البته نباید از حق گذشت نولان از معدود فیلمسازان جهان است که فیلم ارژینال می‌سازد و در عین حال گیشه را به مانند یک فیلم ابرقهرمانی شلوغ می‌کند. حتی قبل از همه‌گیری کرونا هم امید هالیوود به فیلم نولان بود تا در زمانی که فقط دنباله‌های سینمایی و فیلم‌های ابرقهرمانی گیشه داشتند، تلنگری به تولیدات اصیل بزند.

اما این یکه‌سوار به نظر نمی‌رسد که در دنیای واقعی به مانند رویدادهای سینمایی قادر باشد به ناگهان به سینما حیات دوباره بخشد. همانطور که قرار نیست وقتی واکسن پیدا شد، در چشم به هم زدنی همه چیز را به روال عادی برگرداند.

نجات سینما مثل هر واقعیت دیگری که دچار بحران شده است به جای معجزه، نیاز به حمایتی سیستماتیک دارد. فقط در نظر بگیرید که پیش از کرونا هم پیشرفت تکنولوژی و امکان دسترسی به محتوای سینمایی در نمایشگرهایی که در خانه‌ها هر روز عریض‌تر و باکیفیت‌تر از قبل می‌شوند، سالن‌های سینما را تهدید می‌کرد. حالا که دیگر کرونا هم مردم را متقاعد کرده است که در خانه نشستن کار بهتری است. پس برای بازگرداندن تماشاگران به سالن‌های سینما، اکران فیلمی چون «تنت» مثل شوک عمل می‌کند اما برای احیای بیمار کارهای بسیار دیگری لازم است.

اشتراک
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments